Visie & Missie
Onze missie is om alle leerlingen zich cognitief en sociaal emotioneel optimaal te laten ontwikkelen in een sociaal veilige omgeving, als basis voor een passende vorm van voortgezet onderwijs en het verdere levenspad. Hierbij wordt uitgegaan van de talenten van kinderen …… met andere woorden:
“Elke leerling telt!….” |
Wij bieden kinderen een veilige en positief stimulerende omgeving. Dat is een leeromgeving waarin een beredeneerd & uitdagend lesstofaanbod wordt geboden. Hierbij wordt uitgegaan van de mogelijkheden en de onderlinge verschillen van kinderen. Wij bieden voor ieder kind een passend aanbod, waarbij ook excellente leerlingen nadrukkelijk worden uitgedaagd.
Wij stimuleren kinderen in het leren van én met elkaar, het werken met een passende zelfstandigheid en om zelfbewust en kritisch te kijken naar hun eigen handelen.
Betrokkenheid en nieuwsgierigheid wordt vergroot door de inzet van structureel coöperatieve werkvormen en hedendaagse technologieën.
Wij spelen in op de verschillen tussen kinderen met als uitgangspunten de drie basisbehoeften van kinderen:
Competentie: | Geloof in eigen kunnen oftewel trots zijn op jezelf. Benut je talent! |
Autonomie: | De drang zelfstandig te willen handelen. |
Relatie: | De behoefte aan waardering van anderen. |
Het leerstofaanbod op OBS Cranendonck is degelijk en opbrengstgericht. Onze instructies zijn effectief; er wordt gebruik gemaakt van het directe-instructiemodel. De leerkracht stelt systematisch de doelen vast op basis van resultaten en onderwijsbehoeften. De leerkracht evalueert en stelt de doelen bij. Talenten worden op alle vakgebieden optimaal benut. Daarnaast is er specifieke aandacht voor excellentie. De leerkracht creëert een veilige en positief stimulerende omgeving voor ieder kind. Hij gaat uit van de mogelijkheden en de onderlinge verschillen van kinderen en zet deze effectief in. We gebruiken hierbij eigentijdse methodieken en middelen. Leerkrachten zijn goed geschoold en worden waar mogelijk specialistisch ingezet. Leerkrachten coachen kinderen, maar ook elkaar en creëren hiermee een professionele werkomgeving.
De leerkracht heeft een duidelijke en open communicatie met ouders, kinderen en collega’s.
Er is nadrukkelijke en systematisch aandacht voor creatieve en kunstzinnige uitingsvormen, ook hier worden talenten benut en ingezet.